fredag 18. januar 2013

Huset Dilberne. Ny bokserie.

Denne bokserien er skrevet av den britiske forfatteren Fay Weldon.  Jeg ble litt overrasket da jeg så at hun hadde skrevet denne boken, fordi jeg som de fleste andre kanskje forbinder henne mest med boken "En hunndjevels bekjennelse" som ble veldig populær på 80/90-tallet og er en helt annen type bok.

Dette er serien for dere som liker "Downton Abbey" og "Herskap og tjenere".

Jeg synes kanskje at det gikk litt tregt å komme i gang med boken, men jeg hadde nok ikke lest nøye nok på baksiden fordi jeg trodde det kun var en roman jeg leste og ikke den første boken i en hel serie (må legge til at jeg leste denne boken før den ble utgitt og derfor visste jeg lite om den).  Da jeg oppdaget det ble det litt lettere å forstå hvorfor jeg ikke synes det skjedde så mye før etter at jeg hadde lest en stund.

Boken handler om familien Dilberne, eller kanskje jeg skal si Lord og Lady Dilberne og deres 2 voksne barn Rosina og Arthur.  Lord Dilberne setter hele familieformuen overstyr ved å investere i tvilsom gruvedrift i Afrika.  Det blir vurdert flere muligheter med å redde familien med godset og de materielle verdiene, men viktigst på den tiden var nok renommeet. Etter noen vurderinger finner foreldrene ut at barna må gifte seg rikt. 
Arthur har det egentlig bra med sin elskerinne og hobbyen som er bygging av biler.  Rosina er ingen lady, men en mer revolusjonær dame med ben i nesa og hun har ikke helt et utseende som tiltrekker menn. 
Så dukker en rik familie fra Amerika opp og de har selvsagt en datter som er giftklar og da helst i England for i Amerika har hun et litt dårlig rykte pga en affære med en gift mann noe som selv i Amerika var helt uhørt på den tiden.  Jeg skal ikke røpe så altfor mye mer, men det blir både litt begynnende romantikk og dramtikk etter hvert.

Vi blir selvsagt også kjent med tjenerne og livet deres, men det som fasinerte meg mest i denne boken var å lese om det engelske aristokratiet som møter den helt annerledes overklassen fra Amerika.  Dette er en litt ny vri i historiene om herskap og tjenere som vi kjenner fra før og dette skaper en del både interessant og morsomme episoder.

Hva som skjer etter hvert vet vi ikke ennå.  Blir Arthur og Melinda, den unge amerikanske damen gift?  Hva med Rosina, finner hun en mann som kan hjelpe til med å redde familiens ære, eller bryter hun ut og fortsetter på den veien hun har begynt på?
Hva skjer med den amerikanske uslepne familien (faren er stor innen kjøttindustrien), og det forfinede huset Dilberne?
Ikke vet jeg hvordan dette går, og vil dere finne det ut må dere først lese denne boken og så må dere kjøpe de neste ettersom de kommer.

Jeg kommer nok ikke til å fortsette å lese denne serien, blant annet fordi jeg ikke har tid til å lese serier, men for dere som liker slike romaner/serier og spesielt fra tiden rundt forrige århundreskifte må denne serien være midt i blinken. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar