søndag 27. januar 2013

NÅR HIMMELEN FALLER NED.


Forfatter:       Jennifer Cody Epstein.
Forlag:           Front.
Sjanger.         Roman (drama).
Antall sider:  436.


Denne boken er skrevet av samme forfatteren som skrev bestselgeren "Maleren fra Shanghai" for et par år siden.

Handlingen foregår fra 1935 til 1964, mesteparten foregår i Japan, men også noe i Amerika.  Epstein er flink til å beskrive fremmede lands tradisjoner og kulturer og gjorde det lett for meg som leser å visualisere omgivelsene der handlingen foregår.  Det synes jeg er spennende fordi jeg liker å lese om  fremmede kulturer.

Vi følger Yoshi fra hun er en liten jente og møter en amerikansk familie som bor i Tokyo og som faren hennes jobber for.  Hennes skjebne og liv blir i romanen flettet sammen med flere amerikanere, deriblant denne familien.

Mye av handlingen foregår under 2. verdenskrig.  Vi er med på at amerikanerne bomber Tokyo.  Yoshi mister mange som står henne nær i dette angrepet, men overlever selv på en mirakuløs måte.  Beskrivelsen av krigen mellom Japan og Amerika synes jeg er romanens høydepunkt, selv om krigen blir skildret på sitt aller verste.  Vi får være med under amerikanernes første bombetokt i Japan og vi er med i flyet til Cam som vi ble kjent med litt tidligere i romanen.  Beskrivelsen av denne bombetokten er så godt skrevet at jeg følte jeg satt i flyet. Jeg kjente at pulsen steg da de nærmet seg bombemålet og ikke minst etterpå da de kjempet med drivstoffmangel og det ble vanskelig for dem å lande der de egentlig skulle.

Krig er grusomt og jeg føler at her får vi det på en måte som gjør at den kryper inn under huden.  Litt voldsomme beskrivelser noen ganger som ga meg bilder jeg gjerne kunne vært foruten,  men nå er jeg litt pysete med hensyn til akkurat det.

Dette er som forlaget skriver en roman om krig, kjærlighet, død og forsoning.

Jeg føler noen ganger at handlingen hopper litt mye fra det ene til det andre og da vi er i 1945 og plutselig befinner oss i 1964, klarte jeg ikke helt å følge med og måtte bla litt tilbake for å finne tråden.  Jeg blir også sittende igjen med noen ubesvarte spørsmål helt på slutten.  Spørsmål som jeg helst ville ha et konkret svar på og ikke vil overlate til fantasien.  Dette er minusene ved romanen ved siden av at Epstein kanskje noen ganger kan bli litt vel detaljert og omstendelig.  Dette går egentlig begge veier, enkelte steder løfter det handlingen og noen ganger trekker det ned.

Alt i alt en bra roman som like godt kan leses av menn som av kvinner.  Tror ikke den kommer blant mine 10 på topp i 2013, men jeg vet også at jeg hadde litt problemer med "Maleren fra Shanghai", selv om denne romanen ble veldig godt likt av de fleste lesere. 

Ikke la deg skremme av mine minuser her.  Les romanen og kanskje dette blir din favoritt slik "Maleren fra Shanghai" ble for mange. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar