torsdag 13. desember 2012

Hva jeg har på nattbordet mitt!

Kjendiser blir ofte spurt "Hva har du på nattbordet?"  Nå er ikke jeg noen kjendis, men jeg har et nattbord og jeg har en STOR haug med bøker på nattbordet mitt.

Mitt "problem" er at jeg for øyeblikket ikke har tid til å lese.  Julepresanger, masse jobbing, kakebaking og andre juleforberedelser må nok ha førstprioritet akkurat nå. Men jeg kjenner at jeg har leseabstinens.  Jeg prøver å lese etter at jeg har lagt meg, men tror jeg har lest samme side hver kveld i en uke.  Har vært så trøtt at jeg ikke har husket hva jeg har lest, er heller ikke helt sikker på om jeg husker hvilken bok jeg har lest samme side i heller.

 
Dette er bunken med bøker på nattbordet mitt. Jeg har satt meg et mål i 2013.  Jeg skal lese minst en bok av hver anerkjente krimforfatter.  Dette er på grunn av jobben min i bokhandel. Det er greit å vite litt om hvordan de mest populære forfatterne skriver. Men det blir nok ikke bare krim på meg i 2013, er ganske altetende når det gjelder bøker.
 
Hvis vi begynner i bunnen "Eventyr for jenter" så koser jeg meg ofte med den når jeg har barnebarn på besøk.  Eventyrene er akkurat passe lange til å bli lest på sengekanten.  Så er det juleboka.  Må innrømme at jeg ikke har lest mye i den, men får ta det igjen når småjentene kommer på besøk.  "Alle vi barna i Bakkebygrenda" prøver jeg å "prakke" på småjentene, men der har jeg dessvere ikke hatt så mye hell, men jeg gir meg ikke.  Synes det er viktig å lese de gode, gamle klassikerne for kommende generasjoner.
 
Så er det Cecilia Samartin.  Jeg har begynt, men sliter litt med å komme i gang.  Har lest alle hun har skrevet og har en stor favoritt i "Mofongo", men akkurat nå kommer hun litt ned på min leseliste. Får ikke helt kommet i gang med henne igjen, men jeg kommer nok til å lese den en dag.  "Når himmelen faller ned" skal jeg lese i romula, når kakebaksten er i boksene (eller kanskje i magen).  Det er en bok jeg virkelig har lyst til å lese.  Boka  "Gjenspeilt i deg", tror jeg skal få lov til å hvile litt.  Etter å ha lest triologien "Fifty Shades" og den første i den nye triologien i samme sjanger " Bare for deg", føler jeg at jeg for en stund må ha en pause når det gjelder sex i alle varianter, til alle tider på døgnet både innendørs og utendørs. 
 
"Kråkejenta" blir nok også romjulslesing.  Har også oppfølgeren "Hungerilden".  Så var det "Hundreåringen" da.  Denne boka har ligget på toppen av bestselgerlisten (pocket) i nesten hele 2012. Egentlig en den veldig morsom og til tider en genial bok.  Lurer noen ganger på hvor forfatteren tar alt fra, men allikevel blir jeg ikke dratt inn i boka.  Har bare noen sider igjen, men jeg sliter.  Allikevel så er det en bok jeg kan anbefale til de fleste.  Jeg pleier å si at det med bøker kan sammenlignes litt med mat.  Noen liker fisk og noen kjøtt, og noen liker alt mulig.  Derfor er det noen ganger litt vanskelig å anbefale bøker, men enkelte bøker er som et gourmetmåltid og de slår aldri feil. 

På toppen av haugen er det "Kvinnen i buret" av Adler-Olsen.  Adler-Olsen har i 2012 hatt 2-3 bøker på bestselgerlisten hos oss i Notabene nesten til enhver tid.  Derfor MÅ jeg bare sette i gang og få lest disse bøkene.  Men jeg tror det jeg har lest første siden hver kveld i en hel uke nå, men det er ikke bokas skyld.  Det er heller krumkakene, julepresangene og andre juleforeberedelsene som kan ta skylda for det. 

Jeg elsker jula og juleforberedelsene, men jeg elsker også å lese så derfor kjæresten min når vi skal på hytta i romjula, blir det nok ikke bare skiturer, masse god mat, men også en god bok i sofakroken foran peisen.  Gjett om jeg gleder meg...kanskje egentlig mest til å være på hytta sammen med deg, men bøkene ligger nær opptil :-).





2 kommentarer:

  1. Du får trøste deg med at min haug er større en din! Ikke er den på nattbordet heller og et par har fått komme tilbake i ulesthaugen... Det er mange grunner til at bøkene har havnet i en haug, noen fordi jeg ikke har lyst akkurat nå, andre fordi de rett og slett ikke fenger, ikke er spesielt gode, mens andre årsaker er litt mer udefinerbare...

    SvarSlett
  2. Jeg har nok en stor haug et annet sted også som jeg ikke har fått lest, men jeg tror nok at din haug er større enn min. Jeg får vente til jeg blir pensjonist da skal jeg lese masse da!!!

    SvarSlett