lørdag 8. desember 2012

Julebakst.



Har hatt bakedag i dag.  Jeg elsker å bake.  I dag har jeg bakt 4 slag og hvor mange det blir i morgen aner jeg ikke.  Jeg bare begynner og så stopper jeg når jeg blir for sliten sånn utpå kvelden en gang.

Til dags dato er det kun jeg som vet hvor mange forskjellige slag jeg baker til jul, det tør jeg ikke fortelle.  En av grunnene er at jeg omtrent bare får negative kommentarer.  "Nå må du ikke slite deg helt ut, da!", eller "Så dumt, kaker kan du jo bare kjøpe hos bakeren", osv.

Det er flere grunner til at jeg baker.  Den første grunnen er at jeg rett og slett elsker å bake.  Nå bor jeg jo alene så det er en grense for hvor mye kaker jeg kan spise selv. 
Døtrene mine er heller ikke så kjempeglade i kaker, og det er heller ikke kjæresten min  Vel, dette stemmer ikke helt.  Han nemlig ELSKER kaker og vil derfor at jeg ikke skal bake så mye for hvis jeg setter bakeboksene foran han stopper han ikke før de er tomme.  Moren min, derimot er veldig takknemlig for å få fylt opp kakeboksene sine.

De som er aller mest glade for kakene mine er fuglene.  Når det nærmer seg påske er det svart av fugler på strømledninger, i trærne og på hustakene i nabolaget og de bare sitter og venter på krumkaker, sirupsnipper, berlinerkranser og annet snadder.  Jeg kan jo ikke skuffe alle som jeg har skjemt bort gjennom mange år.

En annen ting er at jeg er ganske opptatt av tradisjoner og jeg er såpass gammeldags at jeg synes det er veldig viktig å ta vare på juletradisjoner og det gjør jeg til gangs.  Neste år tror jeg at jeg kommer til å ta alle mine ferieuker før jul (beklager Anita, du må nok skaffe ferievikar neste år :-).  Da skal jeg kose meg med å bake, vaske, kjøpe presanger, synge julesanger, ha juleverksted for barnebarna og mye annet. 

Så uansett hva dere sier eller ikke sier så kommer jeg til å glede fuglene i Stokke i mange år til med kakene mine...og kanskje noen mennesker også.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar