søndag 9. desember 2012

Jeg leser mye og planen mine er å legge ut en liten omtale her av bøkene jeg leser fra og med 2013.

Når jeg leser så mye som jeg gjør går ca 90% av bøkene i den store haugen. Dvs det blir vanskelig å huske handlingene fra hverandre og enkelte bøker går rett og slett i glemmeboken med en gang.  De resterende 10% gjør et stort inntrykk.  Det er bøker som rører meg følelsesmessig, bøker som gir meg lærdom og spesielle opplevelser og bøker som kan være med på å forandre meg som menneske.

De fleste av oss som jobber i bokhandel rekker ikke å lese så mye mer enn de nyeste og mest profilerte bøkene og jeg havner nok nå i denne kategorien. Jeg tenkte jeg skulle legge ut en liste over de beste bøkene jeg har lest i 2012. Det er vanskelig å rangere bøkene nøyaktig, men de 5 første er jeg helt sikker på.
Nr 1.
 
"Jenta på klippen" av Lucinda Riley
 
 
Grania Ryan forlater samboeren i New York etter at hun har mistet sitt ufødte barn, og søker trøst hos familien i Irland. En dag får hun øye på en liten jente ytterst på en klippe. Jenta, Aurora Lisle, skal komme til å forandre livet hennes. Det viser seg at det er ondt blod mellom familien Ryan og Lisle, etter dramatiske hendelser i fortiden. Og det er Aurora som sørger for å forene de to familiene. 
Dette er en av de nydeligste bøkene jeg noen gang har lest.  Da jeg var ferdig gikk det ganske lang tid før jeg klarte å begynne på en ny bok.  Dette er en av de få bøkene jeg kommer til å lese en gang til.
Nr 2.
"Kraften av en" av Bryce Courteney

 Romanen handler om Peekay, en hvit gutt som strever med å vokse opp i Sør-Afrika på 30-tallet med rasisme og hat. Han gir aldri opp og blir til slutt dyktig både på skolen og i bokseringen. Han blir et forbilde og en samlende kraft for et nytt Sør-Afrika.
Dette er en stor roman, både i sideantall men også i innhold. "Kraften av en" gjorde noe med meg, fikk meg til å tenke på mye i livet og jeg er sikker på at den vil jeg huske for bestandig. 
Dette er en roman som også menn vil ha stor glede av.
Nr 3.
 
"Snøbarnet" av Eowyn Ivey



Jack og Mabel har aldri klart å få barnet de alltid har ønsket seg. De bestemmer seg for å
begynne på nytt og flytter fra østkysten til Alaska. Arbeidet med å rydde ny jord er hardt og den mørke vinteren tar på. Men så dukker et lyspunkt opp: en liten jente viser seg stadig i skogkanten ved gården. Er jenta virkelig eller noe de bare innbiller seg?  
Igjen en nydelig bok.  En bok om lengsel, kjærlighet og et hardt liv i Alaska i mellomkrigstiden. 

Nr 4.

"Harold Frys utrolige pilegrimsferd" av Rachel Joyce



Når pensjonisten Harold Fry går ut av huset en morgen for å poste et brev mens kona gjør rent, har han ingen anelse om at han er i ferd med å legge ut på en reise fra Sør- til Nord-England. Til fots. Han har ikke skikkelige sko, ikke kart, han har verken regntøy eller mobiltelefon. Han vet bare at han må gå. For å redde livet til en kvinne han kjente for lenge siden og som nå har skrevet til ham og fortalt at hun skal dø. Du vil elske Harold Fry, mannen som legger ut på sitt livs ferd gjennom England og inn i sitt eget hjerte.
Dette er en veldig spesiell roman. En roman jeg både lo og gråt av. En roman til ettertanke. 

Nr 5.
"Hotellet på Hjørnet av Bitter og Søt" av Jamie Ford.


Seattle, 1942: Ungdomskjærestene Keiko og Henry blir skilt fra hverandre under dramatiske omstendigheter da Keiko, som er av japansk avstamning blir sendt i interneringsleir. Seattle 1986: Henry er blitt enkemann, og en dag dukker det opp en boks fylt med minner om fortiden. Henry undrer seg over hva som kan ha skjedd med Keiko og familien hennes. Er hun fortsatt i live? Og hvis hun er det, husker hun ham?
Dette er en bok om en skamplett i USA's historie.  Vi får et innblikk i hvordan janpanere blir internert i fangeleire under grusomme forhold.  Det er også en roman om kjærlighet og håp.

Nr 6.

"Bakerens Datter" av Sarah Mc Coy.
 



I 1945 er Elsie Schmidt en naiv tenåring - like klar for en første slurk champagne som for sitt første kyss. Sammen med resten av familien sin er hun blitt beskyttet fra de verste av krigens redsler av en høytstående nazioffiser som ønsker å gifte seg med henne. Så da en rømt jødisk guttunge banker på døren midt på natten på selveste julaften, forstår Elsie at det å åpne døra vil sette alt hun elsker i fare.  Seksti år senere, i El Paso i Texas, jobber journalisten Reba Adams med en artikkel for lokalavisen om koselige juleforberedelser. Reba strever med sitt eget liv, men da hun kommer til det koselige tyske bakeriet som blir drevet av en eldre kvinne og datteren hennes, finner hun ut at den lille artikkelen snart viser seg å romme noe mer.  Gang etter gang vender Reba tilbake, og Elsies gripende historie kommer for dagen. Og underveis blir alle tvunget til å se seg selv i et nytt lys, trekke glemselens slør av fortiden og finne frem til evnen til å tilgi.

Spennende bok hvor vi får vite ganske mye rystende om tyskland under krigen, men en bok med mye varme og en spennende handling,
 Nr 7.
"Hendelsens Hus" av John Boyne.


 
I denne romanen ser Georgy Jachmenev tilbake på livet sitt. Vi følger ham fra usikker bondegutt, som livvakt for den russiske tronarvingen, Alexei Romanov, og frem til han som gammel mann ser tilbake på det livet han har levd. Gjennom hans fortelling får vi også historien om Romanovfamiliens siste dager - en historie som har ligget som en skygge over ekteskapet til Georgy og kona Zoya. 
Denne romanen blander virkelighet og fiksjon og forfatteren klarer å veve dette inn i hverandre på en måte som gjør at vi som lesere nesten ikke aner hva som er virkelig historie og hva som er oppdiktet.  Jeg synes den er genialt skrevet og ønsket at alt var sant, man da måtte nok historien om den russiske tsaren blitt forandret i historiebøkene.

 Nr 8.

"Nattefokk" av Johan Theorin.



Den tidligere fyrvokterboligen Åludden gård har stått tom i mange år da Katrine og Joakim Westin fra Stockholm kjøper eiendommen. Husene er bygd av tømmer fra et skip som forliste i 1846, og ryktet vil ha det til at det nordre fyret kun lyser natten før noen skal dø. Ekteparet Westin, som har to små barn, har pusset opp boliger før og er ikke det minste overtroiske. Men utpå høsten får de høre en gammel historie om at gården hver jul får besøk av de døde. Dette er den andre boka av fire hvor handlingen er lagt til Öland.

En annerledes krim, synes jeg.  Handlingen foregår om vinteren og jeg har aldri frosset så mye når jeg har lest en bok.  Ble dratt inn i handlingen slik at jeg følte kulden helt inn til margen.  Bortsett fra det så er det en av de beste krimbøkene jeg har lest.
Nr 9.
 
"Barnepiken" av Kathryn Stocket




Denne romanen beskriver forholdet mellom svarte hushjelper og deres hvite fruer i Sørstatene på første halvdel av 60-tallet. Vi befinner oss i den lille byen Jackson i Mississippi, og møter tre svært forskjellige kvinner som finner hverandre i sin felles utfordring av grenser. Tjueto år gamle Skeeter er en ung, hvit kvinne som ifølge hennes mor har ett viktig oppdrag; å finne seg en mann og gifte seg. Selv har hun helt andre planer. Hun ser hvordan de svarte hushjelpene behandles av sine hvite oppdragsgivere, og bestemmer seg for å skrive ned historiene deres.
Det er alltid rystende å lese om raseskille.  Dette er en bok om sterke kvinner.
Nr 10.
"Jakthundene" av Jørn Lier Horst



William Wisting var etterforskningsleder da unge Cecilia Linde ble drept. 17 år senere har det kommet for en dag at bevisene som felte gjerningsmannen var forfalsket, og William Wisting suspenderes og settes under etterforskning. Nå må han på egen håd og i skjul finne ut hvem av deres egne som konstruerte det falske beviset. Så forsvinner en ny, ung kvinne. Dette er den åttende romanen om William Wisting.

Jeg liker bøkene til Lier Horst.  De er troverdige og for oss som er litt kjent i området er det litt ekstra gøy å lese om en handling som er lagt til steder hvor vi er kjente, men dette er selvsagt ikke en nødvendighet for å lese bøkene.  Jeg mener at dette er den beste boken han har skrevet til nå.
 Nr 11.
"Ildvitnet" av Kepler


Det skjer et mord på Birgittagården, et hjem for tenåringsjenter i trøbbel. Etterforsker Joona Linna skjønner raskt at det er en utfordrende kriminalsak, og sporene fører til Vicky, en stille jente som forsvant fra Birgittagården samme natt som mordet. Når han undersøker bakgrunnen hennes får han seg en overraskelse, og samtidig får politiet en telefon fra det spiritistiske mediet Flora Hansen. Dette er den tredje boka om Joona Linna. 
Denne boka er utrolig spennende.  Hadde den med på hyttetur og jeg klarte ikke å legge den fra meg.  Leste et kapittel mellom hver brødskive til frokost og til lunsj.  Heldigvis er ikke kapittelene lange, men han jeg var sammen med synes nok jeg ikke var så trivelig å spise frokost med akkurat da.

Nr 12.


"Orkideens Hemmelighet" av Lucinda Riley


Like før andre verdenskrig bryter ut, bor det unge paret Olivia og Harry Crawford på Wharton Park. Når krigen kommer, må Harry forlate familien for å kjempe for landet sitt. Skjebnesvangre hendelser skal komme til å få konsekvenser også for de neste generasjonene. Handlingen foregår både i England og Thailand. 
Dette er samme forfatteren som har skrevet "Jenta på klippen" og jeg synes hun skriver helt utrolig bra.
Nr 13.
"Fredsmekleren" av Ørjan N. Karlsson
 
 
 Utenriksminister Sverre Fevang har klart å mekle frem en fredsavtale mellom israelerne og palestinerne, bare et siste møte for å undertegne avtalen gjenstår. Alle ønsker imidlertid ikke fred, og plutselig er et knippe norske spesialsoldater alt som står mellom utenriksministeren og en hensynsløs fiende. Dette er den tredje boka med løytnant Frank Halvorsen i hovedrollen.
Dette er en veldig godt skrevet triller. Thrillere er ikke min yndlingssjanger, men denne var godt skrevet og veldig spennende.  Forfatteren har skrevet en hilsen til meg i boka hvor det bla står"  Håper du og Frank finner tonen", og det gjorde vi.  Så Ørjan, jeg håper du snart kommer med en ny bok og da skal jeg lese den med en gang.
Nr 14.
"Indias Datter" av Shilpi Somaya Gowda

På landsbygda i India har jentebarn ingen verdi, så når Kavi føder en datter, blir spedbarnet drept av faren. Når den andre datteren blir født, klarer Kavi å bringe henne til et barnehjem. Datteren Ashi vokser opp i USA, men ønsker å finne sin bakgrunn, og reiser derfor til India. Historien fortelles av de to mødrene og datteren, og strekker seg over 20 år.
Dette er rystende roman om hvor lite jentene er verdt i deler av vår verden.  Heldigvis går det bra med Ashi og vi blir med henne på en reise tilbake til røttene.
Nr 15.
"Ved Elven" av John Hart


Adam Chase vender tilbake til sin barndoms by fem år etter at han ble frikjent for drap. Men i hjembyen tror likevel mange at han er skyldig. Når nye lik dukker opp, vender hele byen seg mot ham. Han oppdager at menneskene han har kjent hele livet, bærer på hemmeligheter, og at sannheten er mer skremmende enn han kunne ha.
John Hart skriver vedlige gode krimromaner.  Jeg ble anbefalt denne av en arbeidskollega og det var en veldig godt skrevet krimroman.
Jeg må også si at de 3 siste bøkene jeg har lest er Fifty Shades triologien.  Tenkte først at denne ville jeg ikke lese, men når man står og selger disse bøkene i haugevis blir man litt nysgjerrig.  Bøkene overrasket meg egentlig positivt.  Dette er ikke et stort litterært verk, men jeg oppfattet bøkene ikke  bøkene slik de ble presentert i pressen. Dvs bøker om sex.  Sexen i bøkene ble for meg underordnet.  Jeg synes psykologien bak var spennende.  Hva skjedde med hovedpersonene slik at han ble som han fremsto i første boka?  Dette blir selvsagt nøstet opp etter hvert.  Forfatteren skal ha et stort pluss fordi hun er flink til å dra oss inn i handlingen, spesielt i hodet på den Anastasia som er den kvinnelige hovedpersonen.  Handlingen blir også og noe dramatisk etter hvert og jeg angrer ikke på at jeg har lest dem. Kommer nok ikke til å lese dem to ganger, men tror heller ikke de vil gå inn i den store glemmehaugen.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar